Schrijftips

Help! Waar moet ik in hemelsnaam over schrijven?

archiefkast_vierkant“Jaa, dames en heren, het is weer tijd voor een nieuw artikel.” Zucht.

Je wilt er enthousiast aan beginnen, net als de vorige keer, maar dat lukt niet echt. En het vorige artikel heb je al zolang geleden gepubliceerd, dat je zelf geen idee meer hebt waar het over ging. Again.

Niks om op in te haken, niks om tegenin te gaan. Houvast: nul.

Je zit muurvast. Alle tijdschriften die binnen handbereik liggen heb je al doorgespit. Elk koffietentje, waar je normaal gesproken moeiteloos iets geestigs uit je pen perst, werkt nu alleen maar op je zenuwen. Al je strategieën blijken ineens waardeloos.

Onderwerp. Onderwerp. Onderwerp… Keine ahnung.

Zou het niet heerlijk zijn als je helemaal niet over een onderwerp hoefde na te denken? Als het gewoon voor je klaarlag? Voor het grijpen?  Lees verder >

Geplaatst in blokkades, ideeën, valkuilen | Getagd , , , , , , , , , , | Een reactie plaatsen

Hoe je ‘imposante’ teksten schrijft

Veel beroepsgroepen hebben hun eigen vaktaal. Voor een taalonderzoeker is dat natuurlijk interessant. Maar voor niet-ingewijden is het vaak een crime.

Als je niet (voldoende) bent ingewijd, is de kans groot dat je niet snapt waar een gesprek of tekst van vakidioten over gaat. Nu kun je daar je schouders over ophalen, maar handig is anders.

En je valt natuurlijk meteen door de mand zodra je zelf een poging doet om een inhoudelijke bijdrage te leveren. Ongeacht de kwaliteit van je ideeën of argumenten, word je puur op (verkeerd) taalgebruik al afgeschreven. Lees verder >

Geplaatst in lezergericht schrijven, schrijfstijl, valkuilen | Getagd | 2 Reacties

Het drama van dat, wat en de komma

Veel mensen hebben ruzie met ‘dat’. Ze twijfelen of ze soms niet ‘wat’ zouden moeten schrijven. Of ze vragen zich af waarom er in dat krantenartikel geen komma voor ‘dat’ staat, terwijl ze op school geleerd hebben dat je altijd een komma voor ‘dat’ moet plaatsen. Lees verder >

Geplaatst in redigeren, valkuilen | Getagd , , | 1 reactie

De SSS-formule – voor meer lol in schrijven

SSS-superman-formuleWil je ook graag met meer plezier schrijven? Regel dan eerst een goede ‘jachtuitrusting’: koop de beste pen die je kunt vinden (doorgaans de goedkoopste, dus schaf meteen een dozijn aan), zorg voor een fijn notitieboekje met flink wat pagina’s (again: niet te weinig), tover een glimlach op je gezicht en laat je telefoon en horloge thuis.

Geregeld? Stort je dan in de legendarische SSS-formule.

 

Lees verder >

Geplaatst in blokkades, ideeën, mindset, onderscheiden | Getagd , , , , , , , , , | Een reactie plaatsen

Hoe je in een handomdraai goeie titels maakt

Er zijn talloze leuke, nuttige, interessante en bijzonder lezenswaardige artikelen die never nooit gelezen worden. Waarom niet? Omdat niemand getriggerd wordt om eraan te beginnen.

Al deze artikelen hebben iets gemeen. Ze hebben namelijk geen goede titel.

Een goede titel werkt als een magneet, als een aantrekkelijke etalage die je aarzeling om over de drempel te stappen meteen wegneemt. Hij zorgt ervoor dat je denkt: “Dit is interessant/leuk/mooi. Hier wil ik meer van weten/zien/hebben.”

Hoe creëer je nu zo’n magneet voor jouw artikel? Vooral wanneer je eigenlijk al geen zin in schrijven meer hebt?

Er is een handige (Engelse) formule voor die je vrijwel altijd kunt toepassen. En hij is niet eens moeilijk: 4 x U. That’s it!

Elke U staat voor een ‘criterium’. Hoe meer U’s je in je titel kunt toepassen, hoe beter. Maar zelfs met maar 1 U heb je al een sterke titel te pakken. Hier komen ze:

U nr. 1: useful, ofwel: nuttig
Benadruk in je titel wat het nut van je artikel is. Wat heeft de lezer eraan? Wat levert het op?

U nr. 2: urgency, ofwel: urgent, noodzakelijk
Waarom moet je lezer juist nú jouw artikel lezen? En niet pas morgen? Als je ‘nu’ of ‘meteen’ in je titel zet, geef je je lezer alvast een zetje in de goede richting.

U nr. 3: unique, ofwel: uniek, bijzonder
Geef je lezer de indruk dat je iets bijzonders te bieden hebt, wat hij nergens anders kan vinden, en dat het speciaal voor hem is. Daar houden lezers van.

U nr. 4: ultra-specific, ofwel: wees precies
Gebruik geen vage woorden (men, een aantal), maar wees specifiek. Noem exacte getallen (98% van de …) en gebruik concrete woorden. Daarmee geef je de indruk dat je weet waar je over praat en dat wekt vertrouwen. Precies wat je nodig hebt!

 

Geplaatst in lezergericht schrijven, onderscheiden | Een reactie plaatsen

Een leuk artikel schrijven? Echt niet (zo) moeilijk!

kopje koffieGoed, je weet nu wat de do’s en don’ts van bloggen zijn. Je hebt de 7 tips om een ‘viral’ te veroorzaken gelezen. Nu nog een artikel dat het delen waard is uit je pen (toetsenbord, iPad) persen. Hoe pak je dat aan? Lees verder >

Geplaatst in ideeën, lezergericht schrijven, mindset, onderscheiden | Getagd , , , , , , , , | Een reactie plaatsen

De 7 geheimen van een ‘viral’ blog

viral blogJe hebt een nieuw artikel geschreven en bent er (geef gewoon toe) hartstikke trots op. Super. Maar nu nog een publiek.

Hoe zorg je ervoor dat je lezers je artikel of blog gaan delen, liken en doorsturen? Want een tekst schrijven is leuk, maar het is nog leuker als heel veel mensen het lezen en er hun voordeel mee doen.

Veel bloggers denken dat hun lezers uit zichzelf wel artikelen gaan delen en doorsturen. Sommige doen dat inderdaad, maar waarom zou je je lot niet een handje helpen? Zo ingewikkeld is dat nu ook weer niet.  Lees verder >

Geplaatst in expertstatus | Getagd , , , , , , , | Een reactie plaatsen

Bloggen? 3 dingen die je vooral niet moet doen

succes_failure_chris_potter_flickrDe strategieën voor meer lol en succes bij het bloggen ken je inmiddels (want die kon/kun je in dit artikel lezen).

Maar er bestaan ook een paar zeer effectieve strategieën om je lust in bloggen juist de nek om te draaien. En het zou zomaar kunnen dat jij hier (onbewust) heel goed in bent. Geeft niks, maar misschien vind je het tijd om van strategie te veranderen?

Hieronder in elk geval de 3 belangrijkste strategieën om jezelf te dwarsbomen bij het bloggen:

1. Je legt de lat te hoog
Een beetje ambitie heb je nodig, anders wordt het nooit wat met die blogs. Maar echt, iedere dag een informatief, geestig, leest-als-een-trein en is-het-waard-om-te-delen blog willen schrijven is (vrijwel) ondoenlijk.

Zelfs wie al jaren (blogs, columns, ik-jes) schrijft, levert niet elke keer een topprestatie. Laat staan elke dag. Dat hoeft ook niet.

Met een goed stuk bouw je gewoon wat krediet op voor als je eens wat minder gevat bent. Helemaal geen schande.

2. Je zeurt (sorry)
Natuurlijk mag je dingen aan de kaart stellen waar je je aan stoort, die echt niet kunnen of gewoon strontvervelend zijn. Maar doe dat niet te vaak, niet elke keer, en vraag je af of je dagboek niet meer geschikt is om je frustraties van je af te schrijven. Kun je daarna aan het ‘echte’ schrijfwerk beginnen.

Lastig? Lees The Artist Way (echt niet alleen voor gefrustreerde kunstenaars), schrijf je ‘morning pages’ en blog daarna ‘your way into…’

3. Je verlamt jezelf
Want ja, wie zit er nu te wachten op wat jij schrijft? Je vertelt toch niks nieuws? En andere mensen kunnen natuurlijk veel beter schrijven. Toch?

Stop met die onzin! Draai je criticaster nu meteen de nek om.

Done? Mooi. Dan kun je nu lekker gaan schrijven. Desnoods over het feit dat je je afvraagt of het allemaal wel de moeite waard is. Of ga lekker zeuren en gooi je frustraties rücksichtslos op papier.

Lees daarna nogmaals de oplossing bij strategie 2 en word een happy blogger. Maar luister echt nooit meer naar dat vervelende stemmetje in je hoofd. Afgesproken?

© 2014 Annet Talsma > Bureau Eigenwijs
© beeld: Chris Potter – flickr

Vond je dit interessant? Meld je rechtsboven aan voor mijn e-magazine met schrijftips en je krijgt meteen het gratis SPIEKBRIEFJE (voor slimme schrijvers) in je mailbox met nog meer tips om goeie teksten te schrijven.

 

Geplaatst in blokkades, mindset | Getagd , , , , , , , | Een reactie plaatsen

De 3 belangrijkste strategieën voor een succesvolle blog

blog_wordcloud“Vooral doorgaan!” zei Barry Stevens altijd bij de Soundmixshow. Ook tegen Marco Borsato en Glennis Grace. En dat deden ze: doorgaan!

Gelukkig hoef jij voor je blog geen gênante auditie te doen à la The Voice. En je hoeft ook geen HMH of Ziggo Dome af te huren voor een groot publiek.

Maar wat moet je dan wel doen om je blog succesvol te maken en dat grote publiek te bereiken? En vooral: wat doe je als je het gevoel hebt dat je blog meer weg heeft van een dood vogeltje dan van een bruisend (leuk, krachtig en vooral goedwerkend) marketingtool? Want dat is toch eigenlijk wat je voor ogen hebt, nietwaar?

Ik geef je in dit artikel de 3 belangrijkste strategieën om je blog (of e-zine, nieuwsbrief, digitale krant) een flinke lift te geven, zodat ook jouw blog meer lezers en potentiële klanten trekt en je er bovendien plezier aan beleeft.

1. Creëer helderheid – voor jezelf en voor je lezer.
Bepaal duidelijk waarover je schrijft en voor wie. Kies een afgebakend (!) onderwerp (waar je uiteraard veel van afweet én wat je leuk vindt) en richt je op een heel specifieke doelgroep (die geïnteresseerd is in jouw onderwerp en/of er baat bij kan hebben).

Daarmee voorkom je dat je gaat zwalken, voor jan-en-alleman gaat schrijven en je lezers met opgetrokken wenkbrauwen achterlaat. Sterker nog: je zet jezelf duidelijk in de markt en zult die geïnteresseerde lezers juist aan je binden.

2. Zorg dat je blog (nieuwsbrief, e-zine, …) gezien wordt.
Zonder publiek geen applaus. Lijkt me duidelijk. The Voice-deelnemers zullen zonder toeschouwers of tv-uitzending nooit bekend worden bij het grote publiek. Jij ook niet. Je hoeft natuurlijk niet met je kop op breedbeeld, maar je moet je blog wel onder de aandacht (durven) brengen.

Dus meld je nieuwe blogpost op twitter en facebook & Co. Zet een linkje in je e-mailhandtekening. Laat het (duidelijk, niet weggemoffeld) zien op je website. Zeg het tegen iedereen. Wees niet te bescheiden en laat zien wat je geschreven hebt.

Eng? Internet staat vol met bagger, dus jouw inhoudelijke, met liefde geschreven blog is tussen al die rommel een verademing. Echt.

3. Doe het vaak!
Beter: doe het zo vaak mogelijk. Schrijf elke maand, week, dag (doorhalen wat niet …) een blog. Lang of kort, maakt niet uit. Schrijf. Ook als je denkt dat je niks te melden hebt, als je omkomt in het werk of juist in zak en as zit.

Doe het gewoon. Grote kans dat het schrijven van je blog (+ de toffe reacties die je erop krijgt) je voorgoed van die zak met as afhelpt.

En natuurlijk: “Vooral doorgaan!”

PS: Sta je nog steeds met je luchtbuks in de aanslag om je blog om zeep te helpen? Lees dan nog even dit artikel: Waarom zou je überhaupt bloggen?

© 2014 Annet Talsma > Bureau Eigenwijs

Vond je dit interessant? Meld je rechtsboven aan voor mijn e-magazine met schrijftips en je krijgt meteen het gratis SPIEKBRIEFJE (voor slimme schrijvers) in je mailbox met nog meer tips om goeie teksten te schrijven.

Geplaatst in mindset, onderscheiden, valkuilen | Getagd , , , , , , | Een reactie plaatsen

Hoe goed is jouw homepage? En hoe verbeter je hem?

home_icoonDaar staat ie dan, je gloednieuwe website. Laat maar komen die klanten.

Niks. Niet na een paar dagen, maar ook niet als je geduld allang op is.

Je checkt je pageviews. Word je wel gevonden? Lees verder >

Geplaatst in onderscheiden, valkuilen, webteksten | Getagd , , , , , , , , | Een reactie plaatsen