Hoe je in een handomdraai goeie titels maakt

Er zijn talloze leuke, nuttige, interessante en bijzonder lezenswaardige artikelen die never nooit gelezen worden. Waarom niet? Omdat niemand getriggerd wordt om eraan te beginnen.

Al deze artikelen hebben iets gemeen. Ze hebben namelijk geen goede titel.

Een goede titel werkt als een magneet, als een aantrekkelijke etalage die je aarzeling om over de drempel te stappen meteen wegneemt. Hij zorgt ervoor dat je denkt: “Dit is interessant/leuk/mooi. Hier wil ik meer van weten/zien/hebben.”

Hoe creëer je nu zo’n magneet voor jouw artikel? Vooral wanneer je eigenlijk al geen zin in schrijven meer hebt?

Er is een handige (Engelse) formule voor die je vrijwel altijd kunt toepassen. En hij is niet eens moeilijk: 4 x U. That’s it!

Elke U staat voor een ‘criterium’. Hoe meer U’s je in je titel kunt toepassen, hoe beter. Maar zelfs met maar 1 U heb je al een sterke titel te pakken. Hier komen ze:

U nr. 1: useful, ofwel: nuttig
Benadruk in je titel wat het nut van je artikel is. Wat heeft de lezer eraan? Wat levert het op?

U nr. 2: urgency, ofwel: urgent, noodzakelijk
Waarom moet je lezer juist nú jouw artikel lezen? En niet pas morgen? Als je ‘nu’ of ‘meteen’ in je titel zet, geef je je lezer alvast een zetje in de goede richting.

U nr. 3: unique, ofwel: uniek, bijzonder
Geef je lezer de indruk dat je iets bijzonders te bieden hebt, wat hij nergens anders kan vinden, en dat het speciaal voor hem is. Daar houden lezers van.

U nr. 4: ultra-specific, ofwel: wees precies
Gebruik geen vage woorden (men, een aantal), maar wees specifiek. Noem exacte getallen (98% van de …) en gebruik concrete woorden. Daarmee geef je de indruk dat je weet waar je over praat en dat wekt vertrouwen. Precies wat je nodig hebt!

 

Dit bericht is geplaatst in lezergericht schrijven, onderscheiden. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>