Hoe goed is jouw homepage? En hoe verbeter je hem?

home_icoonDaar staat ie dan, je gloednieuwe website. Laat maar komen die klanten.

Niks. Niet na een paar dagen, maar ook niet als je geduld allang op is.

Je checkt je pageviews. Word je wel gevonden?

Gelukkig, dat wel. Maar die bezoekers zijn razendsnel weer weg. Ze surfen naar je homepage en daarna … hop, naar die van iemand anders.

Hoe kan dat?

Het zou best kunnen dat jouw homepage niet de informatie biedt waar jouw bezoekers (en potentiële klanten) op zitten te wachten.

“Oké”, denk je dan. “En wat doe ik daaraan?”

Ga maar eens in de schoenen van je klant/lezer staan. Dat heb je vast eerder ook al gedaan, maar misschien moet je wat langer blijven staan deze keer.

Neem een van je klanten in gedachten, zo’n klant waar je er meer van wilt. Probeer je voor te stellen hoe zijn dag eruitziet, waar hij allemaal mee te maken krijgt, waar hij misschien wel gefrustreerd over is.

Pak je smartphone of voicerecorder erbij en zet ‘m op opnemen.

Doe nu alsof je ideale klant jouw (virtuele) kantoor voor het eerst komt binnenlopen en begroet hem (hardop). Dat voelt misschien een beetje ongemakkelijk, maar neem van mij aan: het werkt. Even doorbijten.

Vraag vervolgens hoe het met hem gaat en geef zelf het antwoord (je zult je dus echt goed moeten inleven).

Stel hem daarna de volgende 4 vragen en geef zelf weer het antwoord dat jouw klant vermoedelijk zou geven:
- Waarmee kan ik je helpen? (Nou, …)
- Waar zit je mee? (Waar ik mee zit is …)
- Waar loop je tegenaan? (Ik …)
- Wat zou je het liefste willen? (Als het zou kunnen, zou ik …)

Stop de opname en ga hem afluisteren. Een keer of 2, 3.

Ga vervolgens terug naar je homepage en bekijk of jouw tekst aansluit bij de antwoorden die je net van je klant gehoord hebt. Kijk alleen naar je homepage, niet naar pagina driehoog-achter, want volgens de statistieken komt je klant daar (nog) niet.

Luister de opname nog een paar keer af en wees kritisch. Waar zit je klant mee en geef jij hem op je homepage wel het gevoel dat jij hem begrijpt en kunt helpen? Grote kans dat je daar nog wel wat punten kunt verbeteren.

PS: Als je de tijd en moed hebt, vraag dan 5 (potentiële, ideale) klanten of je ze echt mag interviewen. Dan achterhaal je natuurlijk net wat beter waar de schoen wringt. Maar tot die tijd kom je met deze methode ook een heel eind.

© 2014 Annet Talsma > Bureau Eigenwijs

Vond je dit interessant? Meld je rechtsboven aan voor mijn e-magazine met schrijftips en je krijgt meteen het gratis SPIEKBRIEFJE (voor slimme schrijvers) in je mailbox met nog meer tips om goeie teksten te schrijven.

Dit bericht is geplaatst in onderscheiden, valkuilen, webteksten en getagd , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>