De 7 geheimen van een ‘viral’ blog

viral blogJe hebt een nieuw artikel geschreven en bent er (geef gewoon toe) hartstikke trots op. Super. Maar nu nog een publiek.

Hoe zorg je ervoor dat je lezers je artikel of blog gaan delen, liken en doorsturen? Want een tekst schrijven is leuk, maar het is nog leuker als heel veel mensen het lezen en er hun voordeel mee doen.

Veel bloggers denken dat hun lezers uit zichzelf wel artikelen gaan delen en doorsturen. Sommige doen dat inderdaad, maar waarom zou je je lot niet een handje helpen? Zo ingewikkeld is dat nu ook weer niet. 

Blogs en filmpjes die ‘viral’ gaan op internet (megaveel worden gedeeld en geliked op social media) hebben 7 kenmerken met elkaar gemeen. Welke dat zijn lees je hieronder.

1. Goede timing
Als je een nieuw artikel of blog geschreven hebt, laat je dat natuurlijk aan zoveel mogelijk mensen weten (bijvoorbeeld via twitter of verstuur je artikel via de mail in een e-zine). Maar doe dat niet zodra de inkt droog is en je tekst online staat. Kies het meest gunstige moment.

Dus stuur geen voilà-m’n-nieuwe-artikel-tweets of -mails tijdens een WK-finale (andere besognes), dodenherdenking (ongepast) of midden in de nacht (bereik? tenzij je over slapeloosheid blogt).

Probeer te achterhalen op welk tijdstip van de dag (week?) jouw doelgroep tijd (en zin) heeft om jouw artikel te lezen en post/mail het dan. 

2. Een goeie kop
IRL weten we allemaal hoe belangrijk een eerste indruk is. Dat geldt natuurlijk ook voor je blog. Dus zorg voor een pakkende titel, want dat is voor de meeste mensen de eerste ‘kennismaking’ met jouw artikel. Op basis daarvan beslissen ze of ze verder lezen of niet. Een goed artikel geschreven, maar een slechte titel? Zonde van je tijd.

3. Goede/leuke/interessante content
Spreekt voor zich natuurlijk, maar dat maak het nog niet makkelijk. Lastig? Houd mijn volgende blog in de gaten, die gaat volledig over hoe je een stuk schrijft dat inhoudelijk leuk en interessant is voor je lezers. 

4. Een goede layout
Nee, je hoeft geen vormgever te zijn of er één in te huren (mag wel, ik ken een paar goeie). Een gelikte website of e-zine is ook niet per se nodig. Maar zorg er wel voor dat je tekst er makkelijk leesbaar uitziet.

Dus geen lappen tekst zonder witregels, geen oh-zo-leuke-maar-onleesbare letter en liever geen witte letters op een donkere achtergrond. Allemaal dingen die het je lezer juist extra lastig maken om het eind van je tekst te halen. En wie het einde van je tekst niet eens haalt, zal ‘m zeker niet delen… 

5. Delen is makkelijk
Zorg ervoor dat je lezer (bijna) niks hoeft te doen om jouw artikel via social media met anderen te delen. Want je lezer heeft er (doorgaans) maar heel weinig belang bij om jouw stuk verder de wereld in te helpen. Dus dat delen moet echt een fluitje van een cent zijn.

Plaats die handige knoppen van twitter, facebook, LinkedIn, Google+ etc. onder én boven je artikel. Geen idee hoe je dat doet? Vraag je webmannetje m/v. 

6. Vriendelijk vragen
Ja, waarom niet? Veel mensen vinden het leuk als ze iets voor je kunnen doen. Dus stap over je schroom heen en vraag het gewoon. Ook ik zou het tof vinden als je dit artikel deelt op twitter en co. Hoeft niet, maar mag best.

7. Zelf beginnen met delen
Goed voorbeeld doet volgen. Dus als je zelf een blog of artikel tegenkomt dat je de moeite waard vindt, dat leuk en/of interessant is of waarvan je denkt “Dat moeten meer mensen lezen.” Deel het! Grote kans dat anderen jouw artikel dan ook gaan delen.

Alle tips opgevolgd? Dan heb je nog een portie geluk nodig. Maar dat komt soms zomaar uit de lucht vallen. Hoef je niks voor te doen.

© 2014 Annet Talsma > Bureau Eigenwijs

Vond je dit interessant? Meld je rechtsboven aan voor mijn e-magazine met schrijftips en je krijgt meteen het gratis SPIEKBRIEFJE (voor slimme schrijvers) in je mailbox met nog meer tips om goeie teksten te schrijven.

 

Dit bericht is geplaatst in expertstatus en getagd , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>