De 5 gouden bouwstenen van je tekst

Gouden bouwsteenJe weet ‘t: het is de hoogste tijd om een blog of artikel te schrijven. Goed voor je zichtbaarheid, klantenbinding en expertise. Maar je voelt er natuurlijk weinig voor om je tijd en energie te spenderen aan een tekst die niet aanslaat.

Als eindresultaat wil je een tekst die werkt. Maar hoe schrijf je die? Een beetje houvast kan geen kwaad. En aan welke ‘eisen’ moet zo’n tekst eigenlijk voldoen? 

Om met die ‘eisen’ te beginnen: je tekst moet prettig leesbaar en to the point zijn. Want de digitale concurrentie is moordend en je lezers zijn genadeloos.

Dan die andere twee kwesties: wat werkt voor je lezers en wat biedt jou als schrijver houvast? Het antwoord op beide vragen is al 2300 jaar oud. Je leest het in de Retorica van Aristoteles. Daarin vind je trouwens ook het pleidooi voor de drieslag, waar ik een paar maanden geleden over schreef (Waarom Kwik en Kwek niet zonder Kwak kunnen was daar stiekem op gebaseerd).

Aristoteles biedt ons na al die jaren nog steeds een geweldige kapstok voor een goed opgebouwde tekst. De namen van de verschillende onderdelen zijn wellicht lastig te onthouden, maar ze maken de opbouw van je tekst een stuk overzichtelijker.

1 Exordium
Je begint uiteraard met een sterke opening: een goede titel en een pakkend intro. Dat is al het halve werk (en zal je vaak ook de helft van je schrijftijd kosten). Maak het jezelf makkelijk en bewaar deze stap tot het laatst. Er zijn maar weinig mensen die binnen een paar minuten een pakkende kop en inleiding uit hun mouw schudden. Ga er niet op zitten wachten en begin met stap 2.

2 Narratio
Stap 2 is het moment om uiteen te zetten wat je wilt vertellen. Geef een beschrijving van de situatie waarin of het probleem waarmee je lezer zit en waar jij (hopelijk) een oplossing voor gaat bieden.

3 Propositio
Heb je het probleem eenmaal geschetst, dan is de oplossing aan bod. Beschrijf die duidelijk en zonder te veel omwegen. Je lezer moet wel door hebben dat je hier waardevolle informatie biedt.

4 Argumentatio
Jij kunt dan wel beweren dat jouw oplossing in stap 3 het probleem van stap 2 uit de wereld helpt, maar daar moet je je lezer in stap 4 nog wel even van overtuigen. Hier komt dus de onderbouwing van je betoog. Kom maar op met je argumenten.

5 Peroratio
Eindig je tekst met de conclusie en eventueel een goede call to action.

Met deze structuur weten redenaars al eeuwenlang het publiek aan zich te binden. Copywriters, verkoopspecialisten, politici … stuk voor stuk vallen ze terug op Aristoteles.

Daarom: print het uit, dat stappenplan, en hang het boven je bureau. Want deze kunst van overtuigen gaat nog wel een paar honderd jaar mee.

© 2012 Annet Talsma > Bureau Eigenwijs

Vond je dit interessant? Meld je rechtsboven aan voor mijn e-magazine met schrijftips en je krijgt meteen het gratis SPIEKBRIEFJE (voor slimme schrijvers) in je mailbox met nog meer tips om goeie teksten te schrijven.

 

Dit bericht is geplaatst in lezergericht schrijven, structuur en getagd , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>