De 3 belangrijkste strategieën voor een succesvolle blog

blog_wordcloud“Vooral doorgaan!” zei Barry Stevens altijd bij de Soundmixshow. Ook tegen Marco Borsato en Glennis Grace. En dat deden ze: doorgaan!

Gelukkig hoef jij voor je blog geen gênante auditie te doen à la The Voice. En je hoeft ook geen HMH of Ziggo Dome af te huren voor een groot publiek.

Maar wat moet je dan wel doen om je blog succesvol te maken en dat grote publiek te bereiken? En vooral: wat doe je als je het gevoel hebt dat je blog meer weg heeft van een dood vogeltje dan van een bruisend (leuk, krachtig en vooral goedwerkend) marketingtool? Want dat is toch eigenlijk wat je voor ogen hebt, nietwaar?

Ik geef je in dit artikel de 3 belangrijkste strategieën om je blog (of e-zine, nieuwsbrief, digitale krant) een flinke lift te geven, zodat ook jouw blog meer lezers en potentiële klanten trekt en je er bovendien plezier aan beleeft.

1. Creëer helderheid – voor jezelf en voor je lezer.
Bepaal duidelijk waarover je schrijft en voor wie. Kies een afgebakend (!) onderwerp (waar je uiteraard veel van afweet én wat je leuk vindt) en richt je op een heel specifieke doelgroep (die geïnteresseerd is in jouw onderwerp en/of er baat bij kan hebben).

Daarmee voorkom je dat je gaat zwalken, voor jan-en-alleman gaat schrijven en je lezers met opgetrokken wenkbrauwen achterlaat. Sterker nog: je zet jezelf duidelijk in de markt en zult die geïnteresseerde lezers juist aan je binden.

2. Zorg dat je blog (nieuwsbrief, e-zine, …) gezien wordt.
Zonder publiek geen applaus. Lijkt me duidelijk. The Voice-deelnemers zullen zonder toeschouwers of tv-uitzending nooit bekend worden bij het grote publiek. Jij ook niet. Je hoeft natuurlijk niet met je kop op breedbeeld, maar je moet je blog wel onder de aandacht (durven) brengen.

Dus meld je nieuwe blogpost op twitter en facebook & Co. Zet een linkje in je e-mailhandtekening. Laat het (duidelijk, niet weggemoffeld) zien op je website. Zeg het tegen iedereen. Wees niet te bescheiden en laat zien wat je geschreven hebt.

Eng? Internet staat vol met bagger, dus jouw inhoudelijke, met liefde geschreven blog is tussen al die rommel een verademing. Echt.

3. Doe het vaak!
Beter: doe het zo vaak mogelijk. Schrijf elke maand, week, dag (doorhalen wat niet …) een blog. Lang of kort, maakt niet uit. Schrijf. Ook als je denkt dat je niks te melden hebt, als je omkomt in het werk of juist in zak en as zit.

Doe het gewoon. Grote kans dat het schrijven van je blog (+ de toffe reacties die je erop krijgt) je voorgoed van die zak met as afhelpt.

En natuurlijk: “Vooral doorgaan!”

PS: Sta je nog steeds met je luchtbuks in de aanslag om je blog om zeep te helpen? Lees dan nog even dit artikel: Waarom zou je überhaupt bloggen?

© 2014 Annet Talsma > Bureau Eigenwijs

Vond je dit interessant? Meld je rechtsboven aan voor mijn e-magazine met schrijftips en je krijgt meteen het gratis SPIEKBRIEFJE (voor slimme schrijvers) in je mailbox met nog meer tips om goeie teksten te schrijven.

Dit bericht is geplaatst in mindset, onderscheiden, valkuilen en getagd , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>